2006-12-09

Imperialismen som kapitalismens høyeste stadium

Jeg var tenåring på det radikaliserte 70-tallet. Jeg har deltatt på studiesirkel om "Marxist-Leninismen Mao Tse Tungs tenkning" (Som var navnet ideologien til AKP (ml) på den tiden). Jeg har gått i tog og ropt "Nei til de imperialistiske supermaktene USA og Sovjet". Etterhvert begynte jeg å lese verkene til en del av de moderne tenkerne. Og et av verkene er Imperialismen som kapitalismens høyeste stadium" av Lenin.

Hvorfor rippe opp i dette nå? Vel, på den tiden så vi en sammenheng mellom kolonialisme, imperialisme og kapitalisme. Vi snakket ofte om "kapitalismens sanne aksikt" når vi lærte om hvorden de rike land fortsatte å utnytted den tredje verden gjennom internasjonale selskaper.

Derfor er det som et deja vu når Telenors leder Fredrik Baksaas, med god støttet fra den tidligere lederen Tormod Hermansen, først benekter avtalen med Grameen Phone for deretter å bli tatt med buksa nede av Dagbladet som kan dokumentere en slik avtale, og NRK-nyhetene melder om at det Baksaas først sa var basert på "en misforståelse". Yeah, right!.

Det ser ut som om de gamle analyser står ved lag og at "kapitalismens sanne ansik" også viser seg i et norsk selskap med staten som hovedaksjonær. Dette er nykolonialisme i ordets egentlige betydning.

Telenor sendte forøvrig noen dager før ut en skrytepressemelding for å utnytte tildelingen av fredsprisen til å reklamere for sine "velgjerninger" overfor Bangladesh. Kvalmt!

2 comments:

atle said...

Strålende!
Sjekk ellers ut bloggen min, og tips din fru om den, som sagt, har jeg registrert domenenavnet regjeringspartiet.no, og for oss gamle raddiser og libertinere på venstresiden, hadde det vært steikje morro å laget et nytt parti, "regjeringspartiet" og sett hvor mye oppstyr vi kunne laget!

Heidi Fleiss said...

Hvis du har lyst til å mimre litt har jeg noen kilo med materiale fra studiesirkel om "Marxist-Leninismen Mao Tse Tungs tenkning" m.m. fra mine foreldres raddis-periode liggende.
Jeg reddet unna en del fra makulering da de byttet bolig for et par år siden, men har ikke plass til å oppbevare alt selv...