2007-01-18

Nøytrale journalister?

Trygve Lundemo raljerer over Terje Svabø i Uke-Adressa 13. januar. Terje Svabø blir nyhetsanker i TV2's Nyhetskanal og Lundemo mener Svabø sin fortid blir et problem. At Svabø er for EU, at han har jobbet for NHO, at han har et nettverk på norsk høyreside blir et problem når Svabø skal bedrive nøytral, undersøkende journalistikk for TV2.

Men hva er en nøytral journalist? Finnes egentlig det? Jeg tror faktisk jeg vil foretrekke Svabø framfor Lundemo til å lede en f.eks. EU-debatt på TV. Jeg vet nemlig hva Svabø's standpunkt er. Det kan jeg forholde meg til. Trygve Lundemo derimot har jeg ikke peiling på hva mener, og det er mye vanskeligere for meg å forlholde meg til. For politisk nøytral er han neppe, var han det vile han ikke skrevet såpass godt som han gjør...

1 comment:

Lilly Craft said...

Misunnelse og evnen til å ikke ønske andre lykke til på ferden til noe godt er vår tids største folke-sinnssykdom.

Vi elsker å karre til oss det vi makter, og når andre lykkes, skal de slaktes.

Så hvorfor strebe etter etter å bli hengt? Noen er tøffere enn andre, og fortjener kred for det.

Noen må være journalist her, og en annen der. Men det er det ikke alle om forstår. For når flere vil være journalist "her", og ingen vil være "der"... Da går noen tydeligvis tilbake til barnehagestadiet og roper at den klossen der skal ikke du ha! Fordi den vil jeg ha! Og funker ikk den taktikken så skal det ropes høyt og lenge.

Gud bedre! -At voksne folk gidder å være så teite å henge seg ut sjøl? Og det med hele ræva ut!